Goede klantrelaties: de booster voor jouw onderneming

Wat was er eerder, de kip of het ei? Wat het antwoord ook is, zonder kip is er ook geen ei en andersom. En dit geldt ook voor jou en jouw klanten: jullie hebben elkaar nodig. Het belang van samenwerking in je klantrelaties is dan ook niet te onderschatten. Voor een goede samenwerking zijn afspraken nodig en belangrijker nog, het nakomen ervan. Pieker jij over je klantrelaties? Of overweeg je om de samenwerking te verbreken? Voordat je een beslissing maakt, lees eerst nog even dit artikel. Want wij zetten op een rijtje waarom succesvolle samenwerkingen jouw onderneming een boost zullen geven.

 

1. Langdurige samenwerkingen

Wanneer de samenwerking met jouw klant vlekkeloos verloopt, vergroot dat natuurlijk de kans op een langdurige relatie. Allemaal leuk en aardig dat de afspraken met jouw klanten zwart op wit staan in een contract, maar leven jullie ze ook na? En zijn jullie je naast het contract ook op de hoogte van elkaars belangen of weet je dat alleen van jezelf? Pas wanneer je dit goed van de ander weet en hier ook volgens handelt, zal het vertrouwen in elkaar groeien. En op vertrouwen kun je letterlijk bouwen: bouwen naar een langdurige relatie. Kijk maar naar Lionel Messi die voor maar liefst 21 jaar bij FC Barcelona speelde wat voor een van ‘de beste huwelijken’ in het voetbal heeft gezorgd. Door het gemeenschappelijke doel altijd als uitgangspunt te nemen in jullie relatie, creëren jullie ruimte om grotere doelen te stellen op langere termijn. Op deze manier krijg jij langdurige relaties met jouw klant. En dit zorgt voor een stabiele basis voor jouw onderneming.

 

2. Productieve klantrelaties

Door een goede samenwerking tussen jou en je klant, zal de productiviteit van jullie werkrelatie groeien. Door samen te werken, leren jij en je klant elkaar goed kennen. Je raakt betrokken bij elkaars werkzaamheden en de samenwerking zal steeds meer vanzelf gaan. Hierdoor zal de effectiviteit van jullie relatie groeien. Door jullie goede samenwerking lukt het jullie om snel te schakelen en te handelen. Geen moeizame en eindeloze overleggen meer, maar een productieve relatie waarin effectief wordt samengewerkt. Natuurlijk is het belangrijk om te blijven communiceren, zodat jullie op de hoogte blijven van elkaars vorderingen en prestaties. En ook de uitspraak ‘afspraak is afspraak’ kan je met een korreltje zout nemen, want belangen en behoeften kunnen natuurlijk veranderen. Kijk maar naar ‘het goede huwelijk’ van Messi en FC Barcelona. Ondanks de goede samenwerking, kon de club het megasalaris van de voetballer niet meer betalen in tijden van crisis. En dat leidde tot een gedwongen ‘scheiding’.

 

3. Bekendheid van jouw onderneming

Een goede samenwerking met jouw klant kan de relatie met nieuwe klanten positief beïnvloeden. Zodra jij de samenwerking met een klant als prettig hebt ervaren, kom je tot bepaalde inzichten die je graag terugziet in je volgende klantrelaties. Voor FC Barcelona betekent dit waarschijnlijk geen salaris meer van 150 miljoen euro per jaar voor een speler. Niet alleen jouw eigen kennis en ervaring kunnen positief bijdragen aan nieuwe relaties, dit kan de ervaring van eerdere en bestaande klanten ook. Wanneer een klant te spreken is over jullie samenwerking, is de kans natuurlijk groot dat dit bij anderen terechtkomt. Via een beoordeling op jouw website, of gewoon van mond tot mond: iedereen weet straks over de fijne samenwerking met jouw onderneming. En dat zal jouw onderneming alsmaar laten groeien.

 

 

Door een goede samenwerking met jouw klanten krijgt jouw onderneming pas écht een boost. Benieuwd hoe jij het vertrouwen en de productiviteit in je klantrelaties een boost kan geven? Step1 helpt je hierbij met het unieke Samenwerking Tevredenheidsplan waarin de verwachtingen in klantrelaties daadwerkelijk worden aangepakt. Weten hoe dit precies in zijn werk gaat? Maak een afspraak voor meer informatie.

Reactie schrijven

Commentaren: 0