In de praktijk is er onvoldoende besef dat contracten niet werken! Het zijn de personen die over en weer betrokken zijn in de uitvoering die het contract laten werken. En dit doen ze door met elkaar samen te werken.
In de totstandkoming van het contract wordt dan ook veel te veel focus gelegd op het wat van het contract en veel te weinig op, daar waar het uiteindelijk om draait, het hoe.
Het Samenwerking Tevredenheids Plan van Step1 heeft bewezen dat de kwaliteit van de dienstverlening groeit naar mate de kwaliteit van je relatie groeit en daarmee de tevredenheid van klanten.
Simpel. De belangrijke aspecten van de onderlinge samenwerking worden eerst expliciet benoemd om ze vervolgens meetbaar en inzichtelijk te maken. Het gevolg is een set van samenwerking KPI's die het mogelijk maakt om de samenwerking steeds naar een hoger niveau te brengen.
Zo krijgen de kwaliteit van de dienstverlening en de beleving van de samenwerking elk een aparte plek in het beheersingsproces van het contract. Beiden kunnen dan ook apart van elkaar bijgestuurd worden waar nodig.
Afnemende frustratie en groeiende tevredenheid bij beide partijen. Waarom? Omdat over de juiste dingen gesproken wordt op de juiste plek. In plaats van managen van een contract wordt er constructief vorm gegeven aan een samenwerking.